Budget och skulder

Budget är väldigt viktigt för din privatekonomiDet förra inlägget gick igenom lite grundläggande om privatekonomi så jag tänkte följa upp det inlägget med ett inlägg om det som jag tycker är det viktigaste inom privatekonomi. Och det är budget. Att ha en budget där man ahr planerat vart ens utgifter ska gå är för mig a och o när det kommer till privatekonomi. Då har man verkligen tänkt till hur ens utgifter ser ut och det går att på ett enkelt sätt göra en uppföljning och ser hur man presterat. Då kan man även göra modifikationer till sin budget och på så sätt få ut mer utav sina pengar. Den främsta anledningen för mig att göra en budget är att jag när jag gör uppföljningen verkligen ser vart pengarna går. Det är annars lätt att det blir en fika här och en fika där. ”Det kostar ju ändå inte så mycket”. Men när man lägger ihop alla dessa små utgifter så blir det ofta väldigt betydande summor. Och genom att göra en budget och hålla sig till den så kan man undvika att spendera pengar på saker och ting som inte anses som nödvändiga.

Det finns ytterligare ett par saker som jag anser är otroligt viktigt med en budget. Och det är att man kan sprida ut oförutsedda utgifter på flera månader. Genom att antingen spara undan pengar till en buffert varje månad eller om man förväntar sig att bilen behöver repareras för ett antal tusen om året så kan man på detta viset planera större utgifter på fler månader så att inte alla pengar man får in en månad måste gå till reparation. Detta är också något som gör att man kan undvika att behöva ta dåliga lån så som snabblån eller microlån då vi helt enkelt lägger undan en summa på låt säga 10 000 kronor som helt enkelt går till just utgifter vi inte kunna förutspå.

Så att göra en buffert är ett utmärkt sätt att få kontroll på sina pengar. Dels så har vi koll på var pengarna går och framför allt så kan vi undvika onödiga skulder eller om vi nu redan sitter i det träsket så kan vi planera våra avbetalningar bättre och undvika dem i framtiden. Så är det så att du inte har börjat med en budget så är det väldigt aktuellt att göra det. Det finns mängder med guider på internet bara för detta så en sökning på google och du bör ha all den information som du kan tänkas behöva.

Lämna en kommentar